Ha estat un dia de nervis i plors per als més menuts que, tot i això, ja coneixien la que serà la seua aula durant este curs. A Vinebre, que pertany a la ZER Ribera d'Ebre Nord, l'aula de llar d'infants estava situada al mateix edifici de l'escola. De fet, explica la directora del centre, Francesca Teixidó, esta proximitat ja permetia, fins ara, que algunes activitats o festes es fessen de forma conjunta. Físicament, doncs, el canvi només ha requerit comunicar les dependències. Des del punt de vista organitzatiu, l'escola i el seu equip directiu passen a ser els responsables educatius. S'ha incorporat a este cicle una mestra. L'Ajuntament, per la seua banda, manté contractada una tècnica d'educació infantil. El centre i el consistori aborden de forma conjunta el tipus d'activitats i formació concreta per als xiquets.
Després que escoles rurals com Freginals, Mas de Barberans i Godall (Montsià) assagessen per primer cop la fórmula el curs passat, en el marc del pla pilot, i havent rebut bones referències del seu funcionament, l'Ajuntament de Vinebre va plantejar-se la possibilitat de sol·licitar que s'afegís l'escola Les Eres. Principalment, perquè la baixa natalitat podria posar en perill la continuïtat de la llar d'infants municipals. "Fèiem una previsió: l'any passat vam tenir setze nens i enguany vuit. Cada cop anem a menys. Per això, pensem que seria satisfactori que els nens tinguen plaça sense cap problema. Igual arriba un moment que són un o dos alumnes. Que tinguessien plaça aquí i no hagen de marxar fora és el que ens va portar a demanar-ho", argumenta la regidora d'Ensenyament, Pili Rams. Per proximitat i serveis, una part dels pares va decidir portar-los al poble veí d'Ascó. "Per a l'Ajuntament l'escola és la màxima prioritat", assegura Rams, qui remarca la voluntat del consistori perquè els nens puguen cursar tot el primer cicle a l'escola del municipi i evitar l'èxode.
En este principi de curs 2016-2017, el nombre de centres en zones rurals del territori que incorpora este primer cicle d'infantil de forma experimental s'ha quadruplicat: a banda de les tres escoles del projecte pilot ja esmentades i la mateixa Vinebre, s'han afegit Paüls, Benifallet (Baix Ebre), Bot (Terra Alta), Garcia, Ginestar, la Torre de l'Espanyol (Ribera d'Ebre) i Camp-redó (Baix Ebre). En total són 62 alumnes. "No només s'han interessat estos 8 municipis sinó que alguns s'incorporaran l'any vinent. Fins i tot, s'ha interessat algun per la seua idiosincràsia que no complia els requisits i no ha pogut accedir. Però hem detectat molt d'interès i satisfacció per part de la comunitat educativa perquè dóna molta resposta a les famílies i als ajuntaments", ha assegurat la directora dels serveis territorials del Departament d'Ensenyament a les Terres de l'Ebre, Manolita Cid.
Segons ha subratllat Cid, el projecte, de fet, va nàixer amb la idea de donar resposta a les necessitats dels "municipis més petits", que "de vegades no tenen prou recursos per a les llars d'infants" i, al mateix temps, impedeix que les famílies de les zones rurals puguen accedir a este servei. En este sentit, el Departament assegura que ha limitat a deu el màxim d'alumnes per cicle i vol evitar cap competència amb les llars d'infants. Mentre Ensenyament aporta un mestre d'educació infantil, l'Ajuntament es fa càrrec de contractar un tècnic.

Alumnes de l'escola Les Eres de Vinebre, preparats per entrar a classe el primer dia de curs. Foto: ACN / J. Marsal