
El procés s'extracció i tractament dels fangs contaminats ha avançat sense contratemps. Foto: Sílvia Berbís
La descontaminació del pantà de Flix arriba ja a la seua recta final. Fonts properes a l’obra assenyalen que aquest mes de novembre finalitzarà l’extracció dels llots contaminats del fons de l’embassament. Després l’obra continuarà amb les últimes operacions, com descontaminar l’aigua del riu que ha quedat dins el mur de palplanxat, desmantellar totes les infraestructures que s’han posat en marxa per descontaminar el riu –planta de tractament inclosa- i també se segellarà el recinte de l’abocador de la Pubilla on s’han dipositat els residus. Es preveu que la història de la descontaminació de Flix arribe a la seua fi el primer quadrimestre del 2016.
El tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Flix, Francesc Barbero, destaca que les obres “s’han dut a terme sense cap gran contratemps” i destaca la professionalitat que han tingut els responsables de l’obra, amb qui el consistori ha mantingut reunions mensuals per estar al corrent de tot el desenvolupament de la descontaminació.
La inversió total de l’obra ha estat prop de 165 milions d’euros, uns 117 finançats per fons europeus i la resta pel ministeri de Foment.
Tot i l’èxit de l’obra, el final de la descontaminació portarà a Flix un nou sotrac en l’ocupació dels seus veïns, ja que l’inici de les obres -coincidint amb els últims acomiadaments a la planta química d’Ercros- va suposar la creació d’uns 120 llocs de treball, amb prop d’un 40 per cent dels treballadors vinculats al territori. Uns llocs de treball aniran desapareixent de forma gradual a mesura que avance el final de l’obra. “La descontaminació del pantà ha estat un petit paliatiu per alguns extreballadors d’Ercros, que han pogut seguir treballant després de l’ERO”, reconeix Barbero, que assegura també que l’Ajuntament de Flix continua mantenint converses amb noves activitats econòmiques per tal de donar resposta a la reducció de l’activitat d’Ercros al municipi.
D’esta manera, la situació s’agreuja a Flix només a quinze mesos de que entre en vigor la directiva europea que prohibix que es produisca clor mitjançant l’electrol·lisi de mercuri, la tecnologia que fa servir actualment la planta de Flix, i que podria comportar el tancament de la línia de clor i l’acomiadament de la gran part de la plantilla actual.