
El treball de recerca dut a terme darrerament pels Agents Rurals del Departament d’Agricultura i per Patrimoni Cultural del Departament de Cultura ha permès localitzar quatre nous assentaments de l’època del bronze final i 1a edat del ferro (segles VII-VI aC) i un assentament de l’època musulmana (segles XI-XII dC) que actualment ja es troben en fase d´estudi.
El passat mes de febrer entre el DAAM i el Departament de Cultura van signar un protocol amb l’objectiu d’incorporar al Cos d’Agents Rurals a la recerca, vigilància i protecció del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya existent al medi natural.
El 2 d’octubre, va tenir lloc una reunió de coordinació al Museu de les Terres de l’Ebre en la què van quedar assentades les bases de la col·laboració entre els Agents Rurals i Patrimoni Cultural de les Terres de l´Ebre per inventariar elements arquitectònics preindustrials, tan abundants temps enrere en el món rural, com molins fariners, molins drapers, molins paperers, forns de rajoles i teules, forns de calç i de guix, forns de pega i d’oli de ginebre, pous de gel, etc.
En la recerca dels elements patrimonials, els Agents Rurals inventariat a les comarques de Terres de l´Ebre 33 molins fariners, 2 molins drapers i 2 paperers, 24 rajoleries i teuleries, 63 forns de calç, 3 forns de guix, 1 forn de pega, 1 d’oli de ginebre i 4 pous de gel així com altres elements com sèquies, ponts, aqüeductes, mines, sínies i cocons.
Avui, molts d´aquests elements són pràcticament desconeguts per la gran majoria de la gent del país. Rere d’unes maleses poden aparèixer les restes constructives d’un forn de rajoles mig ensorrat. Una piscifactoria ens pot posar sobre la pista d’un antic molí fariner o paperer que es va reconvertir posteriorment en centraleta elèctrica. Molts forns de calç són plens de runa i deixalles, i els pous de gel, ofegats per la vegetació, es degraden ràpidament. És per això que un inventari del patrimoni pot servir per salvar-lo de l’oblit i del menysteniment que sovint patix.
A partir de la reunió, el Agents Rurals han intensificat la vigilància dels jaciments arqueològics per part del Agents Rurals per detectar i denunciar la presència d’espoliadors i dels nefastos detectors de metalls. També observen atentament els moviments de terra i d’altres obres que poden donar lloc a l’aparició de noves troballes arqueològiques.