'Mañana niebla', de David Ortiz, guanya la setzena edició de la Biennal d'Art Ciutat d'Amposta

El jurat fa una menció especial a la instal·lació 'Mundus vult decipi', de Cristina Moreno i Laia Ventayol

Publicat el 09 de novembre de 2020 a les 11:36
Actualitzat el 09 de novembre de 2020 a les 11:48
La setzena edició de la Biennal d'Art Ciutat d'Amposta, la BIAM 2020, ha guardonat David Ortiz per l'obra de videocreació 'Mañana niebla'. El jurat l'ha escollit per la seua qualitat i per la important tasca de recerca feta per l'artista. També s'ha endut una menció especial la instal·lació 'Mundus vult decipi', de Cristina Moreno i Laia Ventayol. Enguany, el certamen ha rebut 202 obres, de 208 artistes d'arreu de l'Estat espanyol, de les quals n'ha seleccionat quinze. Tot i els condicionants de la pandèmia, ha estat una de les edicions més participatives, amb una quarantena d'obres més respecte a l'any 2018.

'Mañana niebla' és un vídeo en alta definició de poc menys de 20 minuts que explora conceptes com la identitat, la comunitat, la dominació o la (bio)diversitat. L'obra ha estat íntegrament filmada al bosc mesòfil de la serra nord de Puebla, a Mèxic, on la boira està molt present. La proposta sorgeix de les vivències del mateix artista a la comunitat Nahua de Cuetzalan i és una mena de "laboratori antropològic vivent", on la idea de comunitat pren tot el sentit.
 

Instal·lació 'Mundus vult decipi', de Cristina Moreno i Laia Ventayol, que ha rebut la menció especial del jurat de la setzena edició de la Biennal d’Art Ciutat d’Amposta Foto: Cedida


Pel que fa a l'obra 'Mundus vult decipi', que traduït significa 'El món vol ser enganyat', és una peça que sorgeix arran d'una investigació de Moreno i Ventayol al voltant de la medicina romàntica de començaments del segle XIX i de la teoria del Magnetisme animal del metge alemany Franz Anton Mesmer. Es tracta d'una instal·lació-font amb sons binaurals, objectes trobats i aigües guaridores, inspirada en el baquet creat per Mesmer. Ambdues artistes, l'han adaptat a la realitat del territori i han inclòs elements de la mar de l'Ebre, com ara arts de pesca de Sant Carles de la Ràpita o restes de crustacis.

Segons la directora de Lo Pati, Aida Boix, les obres tenen una "gran qualitat" i reflexionen sobre temes tan "diversos com la llei mordassa, el franquisme, el colonialisme, la invisibilitat de les dones o sobre la connectivitat invisible de l'era d'Internet". El veredicte del jurat es va fer públic este dissabte a la tarda i va coincidir amb l'obertura de l'exposició de la BIAM 2020 a Lo Pati – Centre d'Art Terres de l'Ebre. L'exposició estarà oberta fins al 17 de gener de l'any que ve.

La Biennal d'Art Ciutat d'Amposta, impulsada per l'Àrea de Cultura de l'Ajuntament d'Amposta i vinculada al Centre d'Art Lo Pati, és un dels certàmens d'art contemporani més importants i consolidats del panorama estatal i està dotat en 4.000 euros.