Menys ambulàncies per fer trasllats no urgents al Camp de Tarragona

Els sindicats asseguren que el descens d'ambulàncies de trasllat afectarà els serveis d'urgència, tot i que el nombre de vehicles urgents no disminuïsca| «Es vol un model sense ambulàncies aturades pendents d'emergències», s'assegura des d'UGT

Publicat el 08 de gener de 2015 a les 10:52
Actualitzat el 08 de gener de 2015 a les 14:00

Un equip del SEM traslladant un ferit, en una imatge d'arxiu. Foto: Adrià Costa.


El nou procés concursal que busca trobar una empresa que gestione les ambulàncies de trasllat no urgent a la regió sanitària del Camp de Tarragona reduirà el nombre de vehicles, segons s'ha denunciat des dels sindicats de transport sanitari. Actualment, des del 2006, la flota és de 51 ambulàncies i el nou concurs preveu que hi haja un mínim de 21 vehicles; l'empresa que opte a guanyar el concurs en pot oferir més, el que s'entendria com una millora concursal, tot i que amb 20 ambulàncies ja compliria el que es demana en este concurs.

En tot cas, però, cal tindre en compte que estes ambulàncies són les que es destinen a fer trasllats no urgents, és a dir, trasllats programats de pacients que necessiten diàlisi, tractaments de radiologia o trasllats a rehabilitació, entre d'altres. Uns serveis que són els majoritaris que fan el conjunt d'ambulàncies. El nombre d'ambulàncies de servei urgent no variarà a la regió sanitària del Camp de Tarragona.

Des dels sindicats, ho explica Ramon Vilella, de transport sanitari de la UGT, es creu que esta retallada del gruix d'ambulàncies suposarà «un gran problema», ja que s'endarreriran molts els serveis no urgents per falta de vehicles. Fins i tot, tot i que el nombre de vehicles urgents no baixe, Vilella creu que com que «es faran servir ambulàncies d'urgència per fer trasllats això sí que implicarà que se'n ressenta el servei urgent».

Es busca un model sense ambulàncies aturades i sense metges

Des de la UGT s'assegura que s'està fent un canvi de model que implica evitar que hi haja ambulàncies d'urgència parades esperant un servei —el director del servei de Salut de les Terres de l’Ebre, Albert Gómez, les va anomenar «ambulàncies florer»— i que puguen donar suport a les ambulàncies de trasllat «entre servei i servei», segons denuncien des dels sindicats.

A més, des de la UGT també s'assegura que este nou model que s'està aplicant amb el nou concurs de transport sanitari està encaminat a retirar de les ambulàncies els metges i que a bord només hi vagen un tècnic i un infermer. Els metges es mourien amb vehicles d'intervenció ràpida (VIR) i podrien arribar amb mes rapidesa al punt de l'emergència, és la versió del departament de Salut.

Tot i que estos vehicles que es volen començar a posar en marxa per tot el país compten amb equipament d'unitat de Suport Vital Avançat (SVA) —com una ambulància avançada o un helicòpter— amb un metge i un tècnic, no poden fer trasllats. Des dels sindicats s'assegura que no és un bon model, ja que no es pot garantir el trasllat des del minut zero de la intervenció, com sí que pots fer-ho amb una ambulància bàsica, intermèdia o avançada. «Amb menys ambulàncies i amb els VIR, el temps de trasllat dels pacients incrementarà», assegura Ramon Vilella a delCamp.cat.