Popularitzar, aproximar i promocionar l'esport de vela entre l'alumnat rapitenc, al mateix temps que aprofitar i gaudir de la Badia dels Alfacs. Este és l'objectiu del projecte Esport Blau Escolar que, enguany, per primer cop, impulsa el Club Nàutic La Ràpita, gràcies a la col•laboració de l'Ajuntament de la Ràpita, el Consell Català de l'Esport i la Federació Catalana de Vela.
Segons explica l'instructor de vela del projecte, Joan Barberà, "no es tracta d'un bateig de mar, que tothom pot venir i provar-ho un dia, sinó que és una nova línia d'esport blau curricular a l'educació primària, en quà la finalitat és formar els alumnes perqué tinguen un aprenentatge suficient per a poder navegar, de forma autànoma, en embarcacions de vela".
Segons explica l'instructor de vela del projecte, Joan Barberà, "no es tracta d'un bateig de mar, que tothom pot venir i provar-ho un dia, sinó que és una nova línia d'esport blau curricular a l'educació primària, en quà la finalitat és formar els alumnes perqué tinguen un aprenentatge suficient per a poder navegar, de forma autànoma, en embarcacions de vela".
Enguany, fins a 158 alumnes de cinquè de primària de l'Escola Carles III, l'Horta Vella i el Col•legi Sagrada Família podran iniciar-se en l'esport de vela durant un trimestre. Així, setmanalment, cada grup escolar gaudirà de sessions de 2 hores per a aprendre els conceptes del nivell bàsic d'este tipus d'embarcacions, la tàcnica dels esports de mar, coneixeran i sabran les funcions dels nusos mariners, i també navegaran en embarcacions col•lectives, dobles i individuals. Les classes, impartides per la secció de vela esportiva del Club Nàutic, estan previstes que arrenquen a partir del mes de març i s'allargaran fins al maig.
Les sessions es fan dintre l'horari lectiu i, per tant, formen part també del currículum acadàmic dins l'assignatura d'Educació Física. En este sentit, el cronograma del programa contempla una sessió introductôria on s'expliquen a grans trets el contingut, el funcionament de les sessions i alguns conceptes relacionats amb la navegació a vela, com identificar el vent, distingir la salinitat i les onades, també treballar la nomenclatura bàsica i els nusos mariners ďeste tipus ďembarcacions: com ľas de guia, el nus pla, el nus del vuit i la ballestrinca.
Les cinc sessions posteriors estan programades per a desenvolupar Ies activitats al Club Năutic, en que es comenęarà per controlar la direcció del timó, navegar en diferents rumbs, diferenciar els conceptes ďorsar i arribar aplicats a la navegació, escorar amb el pes i amb la vela, o virar.
Les cinc sessions posteriors estan programades per a desenvolupar Ies activitats al Club Năutic, en que es comenęarà per controlar la direcció del timó, navegar en diferents rumbs, diferenciar els conceptes ďorsar i arribar aplicats a la navegació, escorar amb el pes i amb la vela, o virar.
Un cop controlades Ies embarcacions col•lectives, a partir de la sessió sis, ľalumnat navegară en embarcacions dobles o individuals i se'ls ensenyară els passos băsics per a poder ser remolcats o quč fer en cas de bolcada; i clouran ľaprenentatge amb ľentrada i sortida de port o platja, un dels moments en quč mćs control de la navegació es requerix. ”Aixi, els estudiants tindran ľoportunitat de sentir-se sols dalt ľembarcació, navegant i practicant ľesport de vela en un altre nivell”, indica Barberà.
Finalment, la darrera sessió agruparà els tres centres educatius en una jornada de cloenda, que esdevindră una gimcana nautica, on ľalumnat podră posar en practica Ies habilitats i destreses desenvolupades durant el programa i interactuar amb els estudiants de Ies altres escoles. A més, un cop finalitzades Ies vint hores ďaprenentatge, cada alumne obtindră un certificat que ľacredita ďhaver aprčs els items del nivell bàsic de vela.
Finalment, la darrera sessió agruparà els tres centres educatius en una jornada de cloenda, que esdevindră una gimcana nautica, on ľalumnat podră posar en practica Ies habilitats i destreses desenvolupades durant el programa i interactuar amb els estudiants de Ies altres escoles. A més, un cop finalitzades Ies vint hores ďaprenentatge, cada alumne obtindră un certificat que ľacredita ďhaver aprčs els items del nivell bàsic de vela.
El curs passat va posar-se en practica una prova pilot als centres educatius, amb la meitat de sessions formatives, que ara ha culminat amb este projecte. Barberà valora positivament la prova pilot com una experiència en que alguns alumnes van fascinar-se per la practica ďeste esport; ďaltres, escèptics, que s'ho van prendre com una hora més ďescola; i uns quants van passar més estrès els primers dies, perô van acabar gaudint. La meua opinió personal és que crec que és una activitat que els dixa marca i que, anys més tard, encara ho recordaran”.
Preu Reduït
Tot i que el cost total del curs per alumne ćs de 104 €, finalment, cada estudiant nomćs ha ďabonar 12 €. ĽAjuntament de la Ràpita conjuntament amb el Consell Catală de ľEsport i la Federació Catalana de Vela, subvencionen el 70% del preu del curs, ćs a dir, 77 € per alumne; i el Club Năutic, al seu torn, n'assumix 15 €/alumne. La voluntat del projecte ćs que cap alumne quede exclôs per dificultats econômiques.
Impuls a l'esport Nàutic
Barberà detalla que des de fa vint anys el Club Nàutic de la Ràpita, juntament amb ľAjuntament del municipi, impulsen els esports năutics als centres educatius del municipi a través de la Setmana Blava, en quà es programen diferents activitats esportives dirigides als alumnes perqué proven de navegar en vela, caiac, rem o muletes, i també aprenguen a fer nusos mariners. "A la Ràpita, des de fa molts anys intentem que els alumnes hagen provat estes activitats, almenys, una vegada", diu Barberà, que afegix "la gent dels pobles litorals que no fan servir el mar com a oci és perqué no el coneixen, i nosaltres fa molts d'anys que estem treballant per a canviar aixà, i que, almenys un cop, hagen navegat en este tipus d'embarcacions".
Ara, perô, el club fa un pas més en la promoció d'un dels esports nàutics que, durant tot l'any, pot practicar-se a la costa rapitenca. Tot i que oficialment, arrenca enguany com a projecte educatiu, Barberà espera "que siga una activitat que dure molts d'anys, i que els habitants dels pobles mariners incloguen els coneixements del mar dins del seu currículum".