REPORTATGE

Obres a la via, resignació bonificada

Divendres, dia punta en la mobilitat ebrenca, coneixem l'experiència d'alguns usuaris del transport públic afectat pels treballs ferroviaris al túnel de Roda de Berà

Estació de l'Aldea, de la línia R16, este divendres.
Estació de l'Aldea, de la línia R16, este divendres. | Sílvia Berbís
04 d'octubre de 2024, 23:13
Actualitzat: 07 d'octubre, 9:29h

Barcelona, carrer Numància, 16.30 hores. Quatre autobusos llestos per sortir cap a les Terres de l’Ebre. Només este divendres, des de Barcelona, amb el mateix destí, van donar el servei 35 autocars de la flota operada per l’empresa Hife, als quals se'n sumen 20 més en direcció contrària. Són uns quants milers de passatgers en trànsit, però una mica més dels habituals de cada divendres. Als viatgers estàndards, aquells que acudixen o tornen de la capital per feina, per fer les compres o per anar al metge, s’hi sumen este dia els estudiants, que també augmenten les estadístiques els diumenges fent el camí invers.

Este 4 d'octubre, igual com els dies previs, s’hi han afegit aquells que han optat per eludir el pla alternatiu que proposa Renfe per salvar l’escull de les obres al túnel ferroviari de Roda de Berà: una gimcana obligada per implantar l'ample internacional i el tercer carril previst en el Corredor Mediterrani. 

“Des del dia 1 d’octubre hem notat un increment de la demanda d’entre un 4 i un 5%, que hem pogut atendre amb les mateixes expedicions habituals, però cal tenir en compte que la línia de bus entre Tortosa i Barcelona no és, en cap cas, de les més tensionades del servei regular per carretera”, assegura Josep Maria Chavarria, conseller delegat del grup Hife. Això sí, els autobusos de les hores punta entre l'Ebre i la capital catalana anaven ben plens. “Van a rebentar, n’hi ha moltíssims, a la mateixa hora en surten cap a Amposta, la Ràpita, Alcanar, Tortosa...”, explicava Ainoa Puentes, just acabada d’arribar des de Numància a l’estació d’autobusos de la capital del Baix Ebre, amb 15 minuts de retard sobre l’horari establert, “res greu”, apunta.

Passatgers a l'estació d'Hife a Tortosa, este divendres.
Passatgers a l'estació d'Hife a Tortosa, este divendres.

La majoria d'usuaris del bus han fet el viatge sense massa inconvenients. És el cas de les joves components d’una estudiantina que havien escollit este mitjà de transport per traslladar-se des de Barcelona a Peníscola per fer una actuació. A l’Aldea, això sí, han hagut de baixar de l'autocar per fer transbordament en una parada no massa ortodoxa per al volum de viatgers que han de canviar obligatòriament de vehicle, situada entre una rotonda i un descampat, acollits per una petita marquesina que quan plou no dona l'abast. “Tot ha anat bé, en tres hores i escaig estarem al lloc”, assegurava una de les músiques, bandúrria en mà.

Component de l'estudiantina, a l'Aldea.
Component de l'estudiantina, a l'Aldea.

La persona previsora no sempre val per dos

No tothom havia tingut la mateixa sort. A la taquilla d'Hife a Tortosa s’apropa un home ben educat, per exposar a la venedora de bitllets la situació. “La meua parella va comprar fa una setmana el bitllet amb antelació per venir cap a Tortosa esta tarda i quan ha arribat a la parada del Palau Reial, a Barcelona, li han dit que no era aquell el seu autobús, sinó el següent, però quan ha pujat al segon li han dit que anava ple, i el tercer també, així que tot i la previsió no ha pogut viatjar amb el seu bitllet, i li han ofert plaça a les 9 de la nit, però clar, arribaria poc abans de mitjanit”, explica disgustat.

Ella, Raquel Magariño, no ha tingut més remei que dirigir-se de cap a la gimcana ferroviària. De Barcelona en tren fins a Sant Vicent de Calders, d’allà en bus fins a l’Hospitalet de l’Infant, i de nou en tren fins a Tortosa. Havent sortit de l’estació de Sants a les 17.30 hores, al voltant les 20.30 arribaria a l'andana tortosina, calcula optimista la seua parella. Guanyava unes hores, però el disgust de no haver pogut seure a la plaça adquirida amb previsió no li treia ningú.

Per a altres, com la Laia Vidal, el malestar ha estat quedar-se sense bitllet de bus cap a Gandesa perquè el vehicle ja anava ple.

A 4.25 euros el viatge

Ja fa temps que l’ús del transport públic a les Terres de l’Ebre és una opció que va en augment, bàsicament per carretera, amb algunes línies de bus ben concorregudes. A més demanda, més freqüències i a preu bonificat. Viatjar de Tortosa a Barcelona surt per 4,25 euros en bus, amb l’Abonament Virtual.

Tranbordament entre autobusos, a l'Aldea.
Tranbordament entre autobusos, a l'Aldea.

No hi ha vehicle particular que ho iguale. El tren pot ser una alternativa, però només per als viatgers de poblacions per on passen les línies R-15, per l’interior, o R-16, seguint la costa, o les més properes. Com el bus, el servei ferroviari també està actualment bonificat, i si no hi ha problemes per retards o avaries, és una opció econòmica, de fet fins i tot gratuïta en el cas dels viatges regionals freqüents. És a dir, per a tots els trens que s'hi aturen a l'Ebre, als quals s'hi han afegit esta setmana els Avant ,que han tornat a fer-hi parada des del dia 1 d'octubre a conseqüència precisament de la necessitat d'apaivagar els inconvenients per les obres. Els Avant poden sortejar el "forat negre" perquè viatgen amb la circumval·lació per l’estació de l’AVE al Camp de Tarragona. En este cas, no cal fer canvis del tren amb bus per arribar a la capital catalana, però l’oferta és minsa: un Avant d’anada, a les 6.35 del matí, i un de tornada, a les 18.30 hores.

El preu, però, i també els escassos horaris, fan desistir alguns viatgers. El dia del retorn de l’Avant van agafar-lo 94 passatgers. “Hauríem d’estar contents per tornar a tenir l’Avant però com s’explica que l’abonament siga un 40% més car que altres usuaris de Catalunya?”, es pregunta Jordi Arrufat, un dels portaveus de l’entitat Diàspora Ebrenca.

Hi ha una alternativa, però als pocs usuaris als quals arriba esta informació els crea certa confusió. Es tractaria de viatjar amb l’abonament recurrent amb l’Avant fins a l’estació del Camp, pel qual es paguen 20 euros (a retornar) per 16 viatges, i a partir d’aquí continuar el viatge amb la targeta 10 plus, bonificada al 50%. D’esta manera, si es fan posem-hi 20 viatges en un mes, es podrien arribar a estalviar aproximadament 100 euros sobre el preu del mateix nombre de viatges només amb l’Avant.

Júlia Vilagrassa, amb el fulletó informatiu que li han entregat al tren.
Júlia Vilagrassa, amb el fulletó informatiu que li han entregat al tren.

La majoria, però, o ho desconeixen, o viatgen directament amb el regional, amb molts estudiants a bord este divendres a la tarda. Marc Domènech n’era un. Escales, andanes, busos i trens inclosos (i també el cotxe que l’ha de recollir a l’estació de l’Aldea), arribar des de Gràcia al seu municipi, la Sénia, li comporta 4 hores de viatge, que passa distret amb el mòbil, escoltant música o fent feina a l’ordinador, quan no ha de fer transbordaments. Això sí, la despesa del transport ferroviari li serà retornada perquè el viatge recurrent amb el regional està bonificat. D’esta manera la resignació és una actitud que s'adopta amb més facilitat, però tot i això en endavant Marc es pensarà millor si fa el canvi al bus mentre duren les obres a les vies.

I tot i la resignació que mostren molts passatgers, conscients que les obres han d'implicar una millora i val la pena sacrificar-se uns mesos, la reivindicació sorgeix igual: “Esperem que posen millors comunicacions en general a les Terres de l’Ebre per al transport públic, i també més freqüències a l’estació d’Ulldecona, perquè als viatgers de l’interior del Montsià ens aniria molt bé, i tenim una estació amb poc servei”, afirma el jove senienc.

"He flipat", explica una de les usuàries del tren

També acaba de baixar del tren a l’Aldea Júlia Vilagrassa, amb destí al seu poble, Alcanar, on són festes Quinquennals i ha d’ajudar la mare al bar. Feia 2 anys que no agafava el tren i este divendres ho fa de rebot, perquè no trobava bitllet d’autobús. Júlia no se n’havia assabentat d’obres ni de transbordaments ni de plans alternatius. “No en tenia ni idea de tot això, i dins al tren ha vingut un noi i m’ha ensenyat este fulletó informatiu, amb el mapa de les vies i els transbordaments que havia de fer, i he flipat”, assegura. No ha estat cap tragèdia, però, perquè en tres hores ha arribat i només li queda continuar amb cotxe des de l’Aldea a Alcanar.

“Jo viatjo en bus per norma general, preferixo pagar els 4,25 euros que costa el trajecte que no aventurar-me al tren amb els seus retards i avaries”, assegura Ainoa a l’estació de la Hife mentre carrega la motxilla cap a casa.