Per què el riu Ebre viu una gran crescuda?

El cabal del riu al seu pas per Tortosa és de 1.097 metres cúbics per segon segons la CHE

  • La Policia Local de Tortosa tancava els accessos al riu Ebre este dijous al matí -
Publicat el 29 de febrer de 2024 a les 10:27
Actualitzat el 29 de febrer de 2024 a les 11:39
L'Ajuntament de Tortosa informava este dijous que restaven tancats els accessos al riu per la crescuda de l’Ebre. El cabal del riu al seu pas per Tortosa és de 1.097 metres cúbics per segon segons la CHE, amb la previsió de seguir incrementant-se pel desembassament dels pantans. Dilluns 26 hi havia a Tortosa 160 m3%seg i dijous 29 el cabal ha augmentat 1093 m3/seg. És a dir en només quatre dies s'ha sixtiplicat.

El pantà de Mequinensa es troba al 79,37% de la seua capacitat mentre que el de Flix al 81,69%. La pujada ha obligat a tancar els passos de barca de Miravet, Flix i Garcia, a la Ribera d’Ebre.
 
També embarcacions turístiques del tram final de l'Ebre com "Lo Sirgador" s'han quedat amarrades amb la pujada del riu.

El pas de les borrasques Louis i Mónica ha deixat importants precipitacions en forma de pluja i neu al nord d'Espanya i ha provocat crescudes extraordinàries als afluents de l'Ebre al marge esquerre, especialment a la zona alta i mitjana que correspon a Àlaba i Navarra.

Segons ha informat la Confederació Hidrogràfica de l'Ebre (CHE), al terç nord de la conca han caigut més de 50 litres per metre quadrat, que han arribat fins a 100 litres en alguns punts més septentrionals. Ja en estes últimes hores, els xàfecs s'han estès per bona part de la conca de l'Ebre.

Els augments de cabal són ja evidents als afluents Nela, Najerilla, l'Arga, l'Irati, l'Aragó i el riu Gállego. Això ha fet que al tram mitjà de l'Ebre, aigües avall de l'Aragó, se superen ja els 400 metres cúbics per segon amb una tendència "ascendent", la mateixa que a la seua desembocadura des de Flix al Delta de l'Ebre.
Des de la CHE esperen una crescuda d'entre 1.600 i 2.000 metres cúbics a Aragó a partir de dijous i la crescuda arribaria a Saragossa capital este cap de setmana. Tot seguit seguirà pujant cap al pantà de Mequinensa, a la Franja i de retruc al tram baix de l'Ebre, on ja al seu pas per Tortosa es comença a notar l'augment del cabal i s'han tancat els accessos per precaució.

Des de la Plataforma en defensa de l’Ebre fa anys que es fa pedagogia i es demana un cabal ecològic suficient per al delta i per la mar de l’Ebre. Malgrat la lluita constant, actualment els cabals ecològics vigents són insuficients per al manteniment del Delta i tenen un efecte clar sobre la producció del territori, tant en agricultura com en la pesca i aqüicultura.

Per altra banda, els cabals per a l’Ebre, també són cabals de sediments que actualment es queden retinguts en els embassaments i, on la manca de sediments fa que el Delta desaparegue cada cop que assola una llevantada a les Terres de l'Ebre.

[noticia]30253/[/noticia]  

Manca de sediments

 
La retenció de sediments en els embassaments de la conca de l’Ebre comporta la regressió de la línia de costa i l’acceleració de l’enfonsament de la plana deltaica. Estos fets s’accentuen per la pujada del nivell del mar. Davant d’este escenari, esdevé imprescindible restaurar el flux de sediments del riu cap al mar i el Delta tal i com fa anys que informa la PDE. En conseqüència, els 3.000 hm3 actuals d’aportació mínima, haurien d’arribar fins als 7.000 hm3/any en períodes humits, que garantirien l’arribada de sediments i permetria generar sòl per mantenir l’elevació de la plana deltaica i frenar, en la mesura del possible, l’erosió de la costa.
   
Actualment, arriben a la desembocadura 100.000 tones de sediments anuals, menys d’un 1% del volum que arribava abans de la construcció dels embassaments.