La Plataforma Trens Dignes reclama l’aturada de l’Euromed i l’Avant i bonificacions mentre dure el tall de vies

Interior d'un tren Euromed.
Interior d'un tren Euromed. | Sílvia Berbís
Sílvia Berbís
18 de setembre de 2024, 16:49
Actualitzat: 16:49h

La Plataforma Trens Dignes ha concretat les peticions que planteja als òrgans competents per compensar els problemes de mobilitat que preveuen mentre el tall ferroviari entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders a partir del proper 1 d’octubre i fins el març del 2025. Mentre duren les obres, la Plataforma demana per als usuaris de les Terres de l’Ebre que han de viatjar de Tarragona a Barcelona l’aturada de dos trens Euromed per trajecte: el que surt de València a les 09.05h i arriba a Barcelona a les 12.16h; el que surt de València a les 11.25h i arriba a Barcelona a les 14.30h.; i en sentit contrari els que surten de Barcelona a les 16.10 i a les 20.30 hores.

Així mateix, reclama la recuperació del tren Avant des del mateix dia 1 d’octubre: amb sortida de l’Avant des de Tortosa a les 6h del matí i amb sortida de l’Avant des de Barcelona sobre les 18h.

Un altre aspecte que “preocupa” l’entitat fa referència a les tarifes: “No creiem lícit ni correcte que no s’apliquen bonificacions i tarificacions especials a determinats trens, com a mínim mentre duren les obres del tall a Roda de Berà, i el servei de Regionals es veja afectat al 100%”. D’esta manera, sobre les tarifes, reclamen la implementació de l’abonament de Targeta Plus per a l’Avant, també per a la línia Tortosa-Barcelona (i per a totes les parades intermèdies), i mantenir la seua bonificació al 50% —sine die, més enllà de les obres de Roda, per tal de garantir l’ús de l’Avant.

En este sentit recorden que “esta Targeta ja està disponible a altres ciutats de Catalunya, com per exemple a Lleida, on poden fer 40 viatges a Barcelona en 30 dies per uns 254€, un preu que creiem que és molt competitiu i incentivaria l’ús de l’Avant i garantiria la seva viabilitat”. Així mateix, reclamen tarificacions de l’Euromed desde l’Aldea a preu de Mitja Distància, com a mínim mentre dure el tall de Roda de Berà.

Sobre les condicions “post-tall”, la Plataforma també mostra la seua preocupació: Fa més de 10 anys que estem lluitant per una racionalització i un increment de freqüències a les línies del nostre territori, la R15 i la R16. Pensem que estes obres han de suposar una oportunitat, i així com a l’àrea de Tarragona s’ha promès que un cop acabades les obres, hi haurà un tren entre Tarragona i Barcelona cada 30 minuts, a les Terres de l’Ebre reclamen el mateix tracte, i per tant també demanem millores post-tall, i que forma proporcional puguem disposar, per exemple, d’un tren cada hora entre Tarragona i Tortosa”, apunta l’entitat. Com a concepte general, reclama “que després de les obres i haja una millora significativa en puntualitat i eficiència, i un increment de les freqüències”.

La Plataforma ha fet estes reivindicacions després d’una reunió mantinguda el passat divendres amb el subdelegat del Govern Espanyol, Santiago Castellà, a la que va assistir també el delegat de la Generalitat de Catalunya a les Terres de l’Ebre, Joan  Castor Gonell, el senador  Manel de la Vega, senador, i la secretària d’organització del PSC, Bibiana Porres. En esta cita van reclamar visibilitat i presència de la Plataforma en tot allò que afecta a la mobilitat dels habitants de les Terres de l’Ebre, malgrat ser afectacions que queden fora de l’àmbit geogràfic corresponent.

Durant la reunió va quedar palès, i tots els assistents van estar d’acord, que les inversions en manteniment i millores a les instal·lacions i infraestructures ferroviàries de tota la demarcació han estat molt minses, i la majoria de casos, inexistents, i que esta situació s’ha cronificat durant dècades. Segons Castellà, la intenció del Govern de l’Estat “és corregir este dèficit, i fer grans inversions que suposen una aposta clara i ferma pel transport ferroviari. L’objectiu final és fer del tren un mitjà de transport públic eficient, digne i útil en les llargues i mitges distàncies.

Tot plegat suposarà canvis d’ample de via, obres en les infraestructures, canvis a les catenàries i l’adquisició de màquines que s’adaptin al nou ample europeu.

“Des de la Plataforma confiem que totes estes inversions promeses es facen efectives, i estarem amatents i vigilants per tal de garantir la seua execució i el seu compliment, i que esdevinguen una millora qualitativa per als habitants de les Terres de l’Ebre. I és que reclamem, senzillament, les mateixes oportunitats en mobilitat que tenen la resta d’habitants de Catalunya”, conclouen.