Quatre semidirectes entre Tortosa i Barcelona, però només els laborables

Els serveis millorats substituiran quatre trens actuals amb parada a totes les estacions i permetran reduir el trajecte entre 14 i 23 minuts, amb combois nous. Trens Dignes veu positiva la mesura però insuficient.

Publicat el 14 de març de 2014 a les 16:44

L'estació de Tortosa, en una imatge d'arxiu corresponent a l'any passat. Foto: Sílvia Berbís


Han estat unes millores ferroviàries presentades enmig d’una forta expectació. El secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, el president de Renfe, Julio Gómez-Pomar, acompanyats del delegat del Govern a les Terres de l'Ebre, Xavier Pallarès, i de l'alcalde de Tortosa, Ferran Bel, disposats davant una representació màxima de mitjans de comunicació a la seu de la delegació del Govern de la Generalitat a les Terres de l’Ebre. Les mesures per pal·liar el dèficit ferroviari que arrosseguen les Terres de l’Ebre, consistixen finalment en la substitució, a partir del 20 de març, de quatre dels actuals serveis ferroviaris entre Tortosa i Barcelona per quatre nous trens semidirectes. Això permetrà reduir entre 14 i 23 minuts els temps de trajecte.

Bel, Pallarès, Font, Gómez-Pomar i Sierra, a la roda de premsa d'este migdia. Foto: Sílvia Berbís

Estos nous serveis -que de fet ja havien estat avançats fa dos dies per la Plataforma Trens Dignes -es faran amb trens de la sèrie 449, més moderns i confortables. Seran serveis directes entre Tarragona i Barcelona i en total afecten a 9 expedicions diàries de Tortosa a Barcelona i 10 en sentit contrari. La tarifa serà la mateixa que actualment. Amb tot, la mesura ha estat quantificada econòmicament en 900.000 euros, que assumix la Generalitat.

“Freqüència, qualitat i temps”, ha citat el delegat del Govern a l’hora de marcar els objectius de la reivindicada millora d’un servei de trens a les Terres de l’Ebre adequada al segle XXI. De moment, la mesura presentada no implica més freqüència ni reducció tarifària, però sí que millora la qualitat en quatre serveis. La Plataforma Trens Dignes ha puntualitzat després de la presentació, -un detall que no s’havia exposat en la roda de premsa-, que els quatre combois circularan només els dies laborables. Tot i que ha valorat positivament la mesura, Plataforma, a més, ha demanat que estes millores s'apliquen també en cap de setmana; que s'extrapolen a la R15 (entre la Pobla de Massaluca i Barcelona) –que no es beneficia de cap d'estos avenços-, i que es fiquen dos nous trens en franges horàries mancades (primera del matí i última de la tarda). Igualment, ha remarcat “la inacceptable relació qualitat-preu existent”.

Pel que fa a l’increment de freqüències a la línia R16, que connecta Ulldecona i Tortosa amb Barcelona, Font ha senyalat que existix el condicionant de la via única entre l’Hospitalet i Tarragona que impedix posar més trens en este tram, i ha apel·lat a l’any 2015 per complir les peticions en este sentit.

Respecte a la integració tarifària amb la targeta T-10, ha insistit en què es posarà en marxa este estiu, tot recordant que implicarà un descompte del 50% però això si, en el servei de bus, que és el que permet millors connexions dins del territori.