El Centre d'Art de les Terres de l'Ebre Lo Pati, el Centre d'Arts Contemporànies Mèdol de Tarragona han reactivat l'Irradiador, un "arxiu viu" a través del qual donar visibilitat als artistes de les Terres de l'Ebre i el Camp de Tarragona. Este directori es va crear el 2012 i amb la col·laboració de l'associació d'artistes visuals ArtSud s'ha actualitzat. D'un catàleg inicial de 52 artistes plàstics i visuals s'ha passat a 108, una xifra que s'anirà incrementant perquè falta incloure altres categories artístiques com l'art sonor o les arts híbrides. L'Irradiador també facilitar el contacte als gestors culturals i permetrà aparcar "el menyspreu" imposat i "treure pit" de l'alta qualitat del sector al territori.
Després de 12 anys, l'Irradiador manté els seus impulsors, Lo Pati i Mèdol, i s'actualitza amb l'ajuda de ArtSud. No és un "projecte tancat", com ha remarcat Aida Boix, directora del Centre d'Art de les Terres de l'Ebre. L'objectiu és fer visibles els artistes i crear una comunitat "que permeta compartir i treballar i debatre". També servirà per tenir "una mirada proactiva" i d'orgull sobre el panorama artístic, i el talent i potencial que es pot trobar a Tarragona i l'Ebre.
L'arxiu de l'Irradiador té també un vessant "transgeneracional", s'hi pot trobar artistes molt joves de vint-i-pocs anys i altres que ja en tenen més de setanta -tres dels quals són premi nacional de Cultura- , i també un vessant i també interdisciplinari. "Actualment, hi ha una sèrie de transvasaments entre disciplines que ens porta a discutir i parlar sobre què és un artista, de quina marea ha d'estar representat, de quina amera arriba u quan deixa de treballar", ha apuntat Vicent Fibla, director de Mèdol. De fet, ja es treballa per poder incloure en el directori tots els artistes sonors i digitals i els que "fluctuen" entre diferents disciplines.
L'Irradiador es pot trobar a la pàgina web del centre d'art Lo Pati, on redirigix als interessats el centre tarragoní del Mèdol. És un directori en constant ampliació i actualització i que porta directament a conèixer les obres, la trajectòria i el contacte de cadascun dels artistes. Per formar part d'este arxiu s'han de complir almenys quatre dels vuit criteris tècnics que s'han consensuat a partir de l'exemple de l'Arxiu Jabelina de les comarques de Lleida. Cal que comptar amb exposicions, acords institucionals o privats, premis o avals, vendes o participacions en galeries, ser activista en l'associacionisme cultural, haver rebut crítiques en publicacions especialitzades, i ser participatiu.
Este arxiu també vol treballar contra "el desprestigi" de les institucions i reivindicar la seua utilitat com a marca de reconeixement i plataforma de creixement i consolidació per als artistes tarragonins i ebrencs i per generar "llaços i vasos comunicatius" amb els gestors i la resta del món de la cultura. Dario Cobacho, coordinador de l'Irradiador, també ha demanat que servisca per fer valer les col·leccions i els museus i centres que existixen a les comarques de l'Ebre i Tarragona.
Renaix l'Irradiador per impulsar la tasca de més d'un centenar d'artistes ebrencs i tarragonins
El projecte vol fomentar un espai de comunicació i intercanvi entre els artistes, el públic i els altres agents culturals
Ara a portada
Publicat el 27 de març de 2024 a les 15:59
Actualitzat el 09 d’abril de 2024 a les 11:56
Et pot interessar
-
Societat Jesús Serrano guanya el novè Premi de Narrativa Breu Ciutat d’Amposta
-
Societat Álex Ubago i Bebe, els reclams del Primavera DO Terra Alta, a Batea
-
Societat La piscina més llarga del món inunda el cicle sobre l'economia de l'aigua de Lo Pati
-
Societat El bisbe de Tortosa assegura que el papa Francesc deixa “deures” per a una Església més fraterna