
L’empresa Xarxes de l’Ebre Internet i Comunicacions (XEIC) es farà càrrec, el proper mes de juliol, de la xarxa de fibra òptica que dóna servei de televisió, internet i telefonia fixe a 400 abonats de Riba-roja d’Ebre. Les condicions per a l’adjudicació inclouen que la nova contracta pague un cànon mensual de 3.000 euros a l'ajuntament, així com la contractació d’una persona del municipi a jornada completa. També oferirà televisió, telefonia i internet a tots els edificis públics de forma gratuïta, fins a un màxim de 5.000 euros anuals.
La nova contracta és una unió temporal d’empreses “integrada per operadors que gestionen este servei a altres municipis ebrencs, com la Sènia i l’Ametlla de Mar i que actualment també s’està desplegant a Móra d’Ebre. XEIC gestionarà íntegrament la xarxa local de fibra òptica a Riba-roja d’Ebre, això vol dir que, a partir de juliol, negociarà i comprarà serveis de telefonia i internet a proveïdors majoristes, negociarà i comprarà canals de televisió, es farà càrrec del manteniment de la recepció de senyal, capçalera i xarxa, i s’encarregarà de l’atenció directa als usuaris a través d’una oficina a Móra d’Ebre i d’una persona de la població. A partir d’este estiu, doncs, la contractació del servei, la facturació i el cobrament anirà a càrrec de l’empresa, però l’Ajuntament es reserva els dret de fixar el preu màxim via ordenança municipal dels serveis mínims actuals.
D’esta manera, l’Ajuntament deixarà d’actuar com a operador de telecomunicacions al municipi, completant l’externalització del servei que ja intenta des de fa un any i que “s’havia endarrerit de resultes de la denúncia que va presentar al seu dia Telefònica davant la Comissió del Mercat de les Telecomunicacions per suposada competència deslleial”, segons ha informat l’alcalde, Antonio Suàrez. I és que Telefònica, en conèixer que s’anava a externalitzar un servei que s’havia finançat poc abans amb diners públics (a través de l’anomenat Pla Zapatero i del PAM de la Diputació), entenia que hi podia haver una competència deslleial, una situació que l’Ajuntament ha pogut demostrar que no ha existit.
La xarxa de fibra òptica va ser implementada durant els anys 2009-2012, sent un municipi pioner en la prestació d’este servei al nostre país. “Dues empreses subcontractades per l’ajuntament s’han fet càrrec en este temps del servei de manteniment de la xarxa local, però la falta d’experiència en assumir un servei que no li és propi ha fet que en este temps s’arrosseguessen problemes en la seva gestió”, explica l’Ajuntament en un comunicat. El canvi d’empresa de manteniment va millorar ostensiblement el servei però no va solucionar totes les incidències en el temps de resposta demandat pels usuaris, afegix.