L'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), la Confederació Hidrogràfica de l'Ebre (CHE) i el Grup de Natura Freixe han signat un protocol de col·laboració que ha de permetre impulsar actuacions de custòdia fluvial per conservar i millorar ambientalment els ecosistemes fluvials i de ribera de la reserva natural. L'acord tindrà una vigència de quatre anys, que es podrà prorrogar fins als vuit. Preveu la realització d'actuacions conjuntes d'anàlisi i monitorització de la qualitat d'aquests ecosistemes així com de sensibilització, participació i voluntariat per la seva conservació.
Segons remarquen les entitats signants, es tracta d'un tram fluvial prioritari per la seva funció com a refugi de fauna i corredor ecològic, amb valors paisatgístics i geomorfològics, a més de les espècies vegetals i animals presents. Així, la Reserva Natural de Sebes i el meandre de Flix, protegits –PEIN, Reserva Natural de Fauna Salvatge i Xarxa Natura 2000-, es troben en zona de domini públic hidràulic del riu Ebre així com en zones de servitud i policia. Alguns terrenys són de propietat privada. Representant de la vegetació de ribera i aiguamoll, s'hi troben més de 150 espècies vegetals pròpies de la vegetació hidrofítica, helofítica i de bosc de ribera.
Juntament amb els meandres de Riba-roja, comprenen les riberes del riu en estes dos poblacions, amb una important extensió, bon estat de conservació i una elevada diversitat faunística. En el cas del meandre de Flix, cinc quilòmetres aigües avall de l'embassament, inclou una antiga illa fluvial i els marges. La regulació del cabal, però, l'ha convertit en un meandre abandonat, amb poca profunditat d'aigua i escàs cabal circulant.
Els treballs per tancar el protocol s'han allargat durant cinc anys i, a partir d'ara, les tres entitats tenen previst consensuar el Programa d'acció i col·laboraran per "garantir la convivència harmoniosa dels diferents usuaris del riu". Així, el Grup de Natura Freixe, presentarà propostes de millora per minimitzar els impactes ambientals sobre la fauna aquàtica. També per millorar l'ecosistema fluvial en el seu conjunt –restauració del bosc de ribera, instal·lació de refugis de fauna, punts d'aigua per a amfibis.
Així mateix s'encarregarà del seguiment i manteniment de les actuacions de restauració i manteniment acordades, d'espècies lligades a l'ecosistema fluvial i d'altres paràmetres sobre la qualitat de l'ecosistema, així com de controlar els efectes de les actuacions de millora. A més, impulsarà accions de sensibilització, participació i voluntariat per difondre els valors d'aquests espais protegits entre la població local.
Signen un acord per a la conservació dels ecosistemes aquàtics de Sebes, Flix i Riba-roja
L'Agència Catalana de l'Aigua, la Confederació Hidrogràfica de l'Ebre i el Grup de Natura Freixe realitzaran actuacions per a la conservació d'estos ecosistemes fluvials
Ara a portada
-
Societat El nou Hospital Universitari de Tortosa: consens i polèmica sobre la seua ubicació Sílvia Altadill i Martínez
-
Societat Metgesses ebrenques demostren que una ecografia pot anunciar una crisi cardíaca quinze dies abans Redacció
-
Societat La Policia Local d'Amposta es reforça amb quatre vehicles, armilles, tàsers i tres nous agents
-
Societat Es busquen figurants per al rodatge d'una pel·lícula de ciència-ficció al Delta de l'Ebre Redacció
-
Publicat el 25 d’agost de 2021 a les 11:26
Actualitzat el 25 d’agost de 2021 a les 11:30
Et pot interessar
-
Societat L'Agenda del cap de setmana a les Terres de l'Ebre: del 25 al 27 d'abril
-
Societat La Festa del Vapor: un viatge al passat ferroviari a Móra la Nova
-
Societat El curtmetratge es converteix en protagonista: L’Ampolla celebra la tercera edició del Frame Film Festival
-
Societat Dos sentències clau del TSJC apropen la retirada del monument franquista de Tortosa