Tortosa projecta un pont de l’Estat amb dos carrils bici, nous colors i enllumenat led

El cost de la reforma serà d'un milió d'euros i l'alcalde calcula que estiga enllestit a finals d'any o principis del 2016

Publicat el 04 de març de 2015 a les 17:49
Actualitzat el 04 de març de 2015 a les 18:00

Este és l'aspecte que oferirà el pont de l'Etat, segons l'avantprojecte presentat avui. Foto: Ajuntament de Tortosa

L'Ajuntament de Tortosa ha presentat avui l'avantprojecte de reforma integral del pont de l'Estat, que preveu l'ampliació de la secció per tal d'incorporar-hi dos carrils bici, a banda i banda, i millorar el pas de vianants. L'actuació també inclou altres millores com la introducció de nous colors de pintura i l'enllumenat dels tres arcs i la base amb tecnologia led. “Es tracta, d'una banda, de millorar la integració del pont en la trama urbana de la ciutat, fent-lo més accessible a les persones i als ciclistes, i de ressaltar al mateix temps el seu paper icònic dins el paisatge urbà de Tortosa”, segons destaca l’Ajuntament en una nota de premsa. L'alcalde, Ferran Bel, ha presentat avui els detalls d'esta actuació acompanyat del seu autor, l'arquitecte Xevi Bayona, qui l'any passat va signar l'espectacle de llums i ombres amb què va convertir l'antic pont del ferrocarril dins del projecte cultural europeu Changing Tracks.

L'alcalde ha informat que en els propers dies s'adjudicarà la redacció del projecte executiu, que quedaria enllestit a l'abril, amb l'objectiu de licitar-lo de manera immediata. El pressupost aproximat s'estima en 1 milió d'euros. L'Ajuntament va aprovar dilluns passat una modificació pressupostària que dotava la partida amb 160.000 euros, que servirà per finançar l'actuació junt amb la que farà la Diputació de Tarragona, amb qui l'Ajuntament de Tortosa signarà un conveni properament. Quant al calendari d'execució, a l'espera del projecte definitiu, s'estima entre 5 i 8 mesos. L'alcalde calcula que l’obra estiga acabada a finals d’any o primers de 2016.

L'actuació se centra en els dos extrems de la secció del pont, que creixen uns dos metres per encabir-hi un carril bici i el pas de vianants. Els carrils bici estaran a la mateixa cota que la calçada per a vehicles, però separats d'esta en quedar fora de l'estructura dels arcs. En una cota inferior hi haurà la passarel·la de vianants. Este desnivell permetrà usar part del carril bici com a banc, amb seients puntuals que acabaran esdevenint dos grans miradors, a nord i sud, de l'Ebre i tota la ciutat.

L'ampliació del vial de vianants es planteja per mitjà de peces de formigó armat i prefabricat suportat per cartel·les d'acer soldades per parelles, a manera de sandvitx, als costats de les existents i connectades amb passamans per fer més rígid tot el conjunt.

Pel que fa a la il·luminació, la proposta de Xevi Bayona incorpora una tira de llum led al llarg de les tres arcades, i una altra a la part inferior. Este tipus d'il·luminació, que permet variar la gamma cromàtica a voluntat, permet singularitzar i emfatitzar tot el conjunt, duplicant el seu efecte amb el reflex sobre l'aigua del riu. Simultàniament, el color de pintura metàl·lic actual serà substituït per un de més clar en el cas dels arcs i un de fosc a la base del pont, facilitant el joc de llums a la nit i una millor integració en la gamma de colors del seu entorn.

L'actual pont de l'Estat es va construir el 1939, substituint el que es va destruir durant la Guerra Civil, que datava de 1893. Des de llavors ha estat objecte de diferents actuacions de manteniment i reparació, però cap d'integral com la que es planteja ara.