
Este és l'aspecte que oferirà el pont de l'Etat, segons l'avantprojecte presentat avui. Foto: Ajuntament de Tortosa
L'alcalde ha informat que en els propers dies s'adjudicarà la redacció del projecte executiu, que quedaria enllestit a l'abril, amb l'objectiu de licitar-lo de manera immediata. El pressupost aproximat s'estima en 1 milió d'euros. L'Ajuntament va aprovar dilluns passat una modificació pressupostària que dotava la partida amb 160.000 euros, que servirà per finançar l'actuació junt amb la que farà la Diputació de Tarragona, amb qui l'Ajuntament de Tortosa signarà un conveni properament. Quant al calendari d'execució, a l'espera del projecte definitiu, s'estima entre 5 i 8 mesos. L'alcalde calcula que l’obra estiga acabada a finals d’any o primers de 2016.
L'actuació se centra en els dos extrems de la secció del pont, que creixen uns dos metres per encabir-hi un carril bici i el pas de vianants. Els carrils bici estaran a la mateixa cota que la calçada per a vehicles, però separats d'esta en quedar fora de l'estructura dels arcs. En una cota inferior hi haurà la passarel·la de vianants. Este desnivell permetrà usar part del carril bici com a banc, amb seients puntuals que acabaran esdevenint dos grans miradors, a nord i sud, de l'Ebre i tota la ciutat.
L'ampliació del vial de vianants es planteja per mitjà de peces de formigó armat i prefabricat suportat per cartel·les d'acer soldades per parelles, a manera de sandvitx, als costats de les existents i connectades amb passamans per fer més rígid tot el conjunt.
Pel que fa a la il·luminació, la proposta de Xevi Bayona incorpora una tira de llum led al llarg de les tres arcades, i una altra a la part inferior. Este tipus d'il·luminació, que permet variar la gamma cromàtica a voluntat, permet singularitzar i emfatitzar tot el conjunt, duplicant el seu efecte amb el reflex sobre l'aigua del riu. Simultàniament, el color de pintura metàl·lic actual serà substituït per un de més clar en el cas dels arcs i un de fosc a la base del pont, facilitant el joc de llums a la nit i una millor integració en la gamma de colors del seu entorn.
L'actual pont de l'Estat es va construir el 1939, substituint el que es va destruir durant la Guerra Civil, que datava de 1893. Des de llavors ha estat objecte de diferents actuacions de manteniment i reparació, però cap d'integral com la que es planteja ara.