Les tres cucaferes de Tortosa han passat en les últimes setmanes per un procés de restauració i consolidació que ha permès posar-les al dia amb arranjaments de petits desperfectes i la restitució de les parts que presentaven més afectació. Els treballs, a càrrec de l'artesana Anna Balart, s'han centrat en els diferents elements que composen les imatges del bestiari tortosí: d'una banda, els caps s'han sotmès a un procès de neteja i també han sigut objecte de consolidació d'elements en descohesió, l'estucat de zones on es presentava mancança de matèria, la reintegració pictòrica amb policromia en les parts més afectades (sobretot, les boques i les orelles), així com l'aplicació d'una capa de protecció final.
Pel que fa a la pell de les cucaferes, a més de netejar-les i reintegrar pictòricament els punts amb algun desperfecte, també s'ha inserit fragments de tela nova on ha sigut necessari, com a les vores dels baixos. Així mateix, la intervenció ha netejat i pintat les estructures de ferro que conformen l'esquelet de les cucaferes.
Després d'esta intervenció, les cucaferes de Tortosa seran protagonistes de les Festes Decennals de la Mare de Déu de la Candela de Valls: la cucafera mitjana i la menuda participaran el diumenge 6 de febrer en la cercavila de diferents elements del bestiari festiu de Catalunya vinculat amb les festes de Corpus.
Paral·lelament, les cucaferes també estaran presents a l'exposició que, durant 10 dies, posarà en valor els diferents elements, balls i tradicions de les festes més singulars dels Països Catalans.
No serà l'única presència tortosina a les festes de Valls: la colla de Castellers de Tortosa també forma part del programa d'actes vallenc, amb participació al simposi sobre el fet casteller de Catalunya, el dissabte 29, i a la trobada de colles castelleres dels Països Catalans, prevista per diumenge 30.
Tortosa restaura les cucaferes, insígnia del seu bestiari festiu
Dos de les tres cucaferes tortosines viatjaran la setmana que ve a Valls, on seran unes de les protagonistes de les festes decennals

- Imatge de les cucaferes restaurades per Anna Balart -
- Cedida
Ara a portada
Publicat el 28 de gener de 2022 a les 12:27
Actualitzat el 28 de gener de 2022 a les 12:34
Et pot interessar
-
Societat Jesús Serrano guanya el novè Premi de Narrativa Breu Ciutat d’Amposta
-
Societat Álex Ubago i Bebe, els reclams del Primavera DO Terra Alta, a Batea
-
Societat La piscina més llarga del món inunda el cicle sobre l'economia de l'aigua de Lo Pati
-
Societat El bisbe de Tortosa assegura que el papa Francesc deixa “deures” per a una Església més fraterna