Trens Dignes alerta que caldrà fer dos transbords entre Tortosa i Tarragona el 2015

Publicat el 13 de juny de 2013 a les 07:54

Els plans del Govern espanyol implicarien el manteniment del ramal entre Tortosa-l'Aldea amb ample ibèric, així com el desmantellament de l'actual línia que unix Vandellòs amb la ciutat de Tarragona, de manera que la parada es traslladaria a Perafort. D'esta manera, si no es posa remei, caldria circular en tren de via convencional des de Tortosa fins a l'Aldea, per fer-hi un transbordament, i llavors per arribar a Tarragona s'hauria de fer un altre transbordament, en este cas a Perafort, per recórrer els darrers onze quilòmetres en autobús. "Una absurditat", segons ha lamentat la portaveu de la Plataforma, Montse Castellà, que ahir va comparèixer en roda de premsa amb els líders ebrencs dels sindicats UGT, CCOO i USOC –Wifredo Miró, Josep Casadó i Cristina Ferré, respectivament– i Joan Panisello, també representant del moviment.
Per evitar esta situació plantegen, d'una banda, adaptar a l'ample internacional també el tram entre Tortosa i l'Aldea, i de l'altra, fer dos bypass o 'tercer fil' (com que l'ample internacional és més estret que l'ibèric, el tercer fil és un raïl de més que es posa entre les dos vies actuals, de manera que hi permet la circulació de trens tant d'ample nacional com internacional): un entre Tarragona ciutat i el terme de Vila-seca (si no, els trens des del sud faran cap directament a Perafort sense passar per l'estació de Tarragona centre actual), i amb un segon bypass a l'Arboç, per tornar a connectar els trens amb la línia d'ample internacional i anar fins a Barcelona ciutat (ja que el tercer fil entre Sant Vicenç de Calders i Barcelona arriba al Port Marítim, no a les estacions de la ciutat).
També reivindiquen construir un 'tercer fil' entre Vandellòs i Castelló perquè "si no és així, el Corredor del Mediterrani com a tal quedarà tallat entre estes dos poblacions –que només tindrien via d'ample internacional prevista de construir en dos anys– obligant les mercaderies que vulguen anar a València a desviar-se per Reus, Móra, Saragossa i Madrid –o Terol– ignorant el territori de cruïlla", alerten.
A banda de les infraestructures, també reclamen, pel que fa als serveis, que es mantinga la línia Barcelona-Casp i crear un servei que unisque Lleida amb Tortosa. Unes reivindicacions en matèria de mobilitat que s'afegixen a les ja plantejades fins ara pel que fa a millora d'horaris i tarifes, entre d'altres.
Per tal de difondre la situació i plantejar possibles mobilitzacions, la Plataforma Trens Dignes durà a terme diverses conferències. Entre les ja programades n'hi ha una a l'Aldea divendres 21 de juny (20 h Ajuntament); un altra a Tortosa, dissabte 29 de juny (19.30 h Cambra de Comerç), i una tercera a Ulldecona, divendres 5 de juliol (20 h Casa de Cultura).

El PSC impulsa modernitzar trens i millorar tarifes

D'altra banda, la Comissió de Territori i Sostenibilitat del Parlament va debatre també ahir dos propostes de resolució presentades per la diputada del PSC Núria Ventura per substituir els combois ferroviaris a l'Ebre i millorar les tarifes, que van ser aprovades per unanimitat després de la transacció a què va arribar amb el grup de CIU, que havia presentat esmenes.
La primera proposta insta el Govern a impulsar l'Autoritat Territorial de Mobilitat a les Terres de l'Ebre i la integració tarifària del seu àmbit territorial, i a incorporar millores en els sistemes tarifaris dels serveis de transport públic al territori. La segona proposta insta el Govern a presentar en un termini màxim de tres mesos un calendari per a la modernització del parc mòbil adscrit als serveis regionals de les Terres de l'Ebre. Segons ha remarcat Ventura , "els trens regionals que enllacen les Terres de l'Ebre amb la resta de territoris es van posar en funcionament fa més de 20 anys i són els combois més antics que continuen fent viatges, fet que augmenta el greuge de discriminació de les Terres de l'Ebre".
També el diputat socialista al Congrés, Joan Ruiz, ha preguntat a la cambra si augmentarà o disminuirà l'actual freqüència de servei fins a Tarragona dels trens regionals provinents de Tortosa, una vegada el tram ferroviari entre Castelló i Vilaseca sigui d'ample europeu.