Trens Dignes reclama la integració ferroviària de les TE al Camp de Tarragona

La mesura, provisional mentre no estiga en servei el corredor mediterrani, permetria implementar millores en les freqüències i tarifes | La Plataforma ha presentat el document de treball per plantejar a les institucions

Publicat el 21 de maig de 2014 a les 17:06
Una de les accions de protesta recents de la Plataforma Trens Dignes. Foto: Sílvia Berbís

La Plataforma Trens Dignes (PTD) a les Terres de l’Ebre i el Priorat reclamarà al Govern la integració de les Terres de l’Ebre a les Rodalies del Camp de Tarragona com a mesura provisional abans de l’entrada en servei del Corredor del Mediterrani per tal de millorar les freqüències del pas de trens i les tarifes. És una de les propostes que figuren en el document que ha presentat avui públicament la plataforma que ha de servir com a full de ruta en les converses amb les institucions per plantejar reivindicacions en matèria ferroviària que beneficien l’Ebre. També inclou propostes per a la línia R15, la interior, i opcions de parada de l’Euromed.

Així, amb la integració de l’Ebre a les rodalies del Camp, es podria prolongar fins a Tortosa el servei de trens que surten de Cambrils, sortint una hora abans de la primera estació, la qual cosa permetria cobrir franges mancades de servei, encara que calgués en alguns casos fer transbord a Sant Vicenç. La Plataforma apunta també que un parell de serveis podrien nàixer a Ulldecona i passar per l’Aldea sense entrar a Tortosa. Inclús algun podria nàixer de Vinaròs. Esta solució permetria convertir a semidirectes algun Mitja Distància més dels ja existents (sense aturada entre Tarragona i Barcelona).

Una altra proposta és convertir a Alvia un Euromed perquè s’ature a l’estació de l’Aldea, fet que milloraria també la comunicació cap al sud (València) i es tindria un semidirecte de qualitat a preu competitiu, entre altres avantatges. Esta petició depen de Madrid, però Trens Dignes sol·licita al Govern “que la faça seua i la inclogue en les demandes i negociacions, i que també Renfe la estudie seriosament”, ha afirmat la portaveu Montse Castellà.

Pel que fa a la línia interior, les solucions provisionals proposades fins que s’instal·le l’ample UIC al corredor del Mediterrani passen per equiparar la R15 a la R16 i tindre alguns serveis semidirectes, que no s’aturarien entre Tarragona i Barcelona. Reclamen també que es cobrisca la mancada franja horària entre les 8.26 i les 12.15, quan no surt cap tren des de Móra la Nova, prolongant per exemple un que surt de Reus a les 11.10 i igualment en sentit invers, de manera que el tren que acaba el seu recorregut a Reus a les 12.23, acabe el trajecte a Móra. Estos dos combois també podrien ser semidirectes, sense aturades entre Barcelona i Tarragona, en direcció nord.

Tarifes i convois
Respecte a les tarifes, actualment els trajectes en Mitja Distància (MD) i Regional Express entre les Terres de l’Ebre i Barcelona tenen una duració d’entre 2.20h i 3h en la seua immensa majoria i el preu del bitllet d’anada i tornada (A/T) gira entorn als 30 euros. Donat que el Govern de la Generalitat va decidir fa un parell d’anys eliminar els descomptes d’anada i tornada (de manera que val el mateix un bitllet A/T que dos de senzills), els descomptes per grups i per als xiquets, es demana “Que la inclusió de les Terres de l’Ebre a les rodalies del Camp de Tarragona faça també que el territori es puga beneficiar de les tarifes corresponents als serveis de rodalies”. Cal també aplicar un factor corrector en els MD i Regionals Express per equiparar la qualitat del servei al preu del bitllet i que no penalitze el quilometratge d’una manera tan flagrant. “Que els estudiants de les Terres de l’Ebre puguen disfrutar d’algun descompte concret específic tenint en compte la pobra oferta acadèmica del territori sud català que obliga a la diàspora setmanalment (en especial a Barcelona), atès el poder adquisitiu d’este sector de població i el greuge que suposa desplaçar-se setmanalment fins als centres universitaris o de referència”, diu un altre dels punts del document. Així mateix, es reclama que les Terres de l’Ebre siguen tingudes en compte en el mapa de l’aplicació a Catalunya del Sistema d’Integració Tarifària, que permet combinar en un únic bitllet

Pel que fa als combois, a dia d’avui únicament opera un automor de la sèrie 449 que presta dos serveis diaris entre Tortosa i Barcelona. Renfe operadora té previst introduir este material progressivament i substituir paulatinament les unitats 470 per unitats de rodalies tipus 447, excedents de nuclis de rodalies on se renova la flota actual. “Considerem que estes unitats no són les més indicades per efectuar serveis regionals ja que el nivell de comfort no és l’adequat i no poden assolir la velocitat òptima que sí oferixen les actuals. Seria interessant, per tant, mantindre les unitats 448 i 470 mentrestant no puguen entrar en servei totes les unitats previstes 449, les quals esperem que arriben amb cel·leritat a un territori que ja arrossega massa mancances històriques en l’àmbit ferroviari”, conclou la Plataforma.