Els trens regionals recuperaran el servei al març, però no s’aturaran a Sant Vicenç de Calders

L’R15 recuperarà el servei de sis trens diaris per sentit entre Móra la Nova i Barcelona, i l’R16, Barcelona -Tortosa- Ulldecona, recuperarà els deu trens diaris per sentit i mantindrà el servei Avant

Vies a l'estació de l'Aldea, de l'R-16.
Vies a l'estació de l'Aldea, de l'R-16. | Sílvia Berbís
Redacció
20 de febrer de 2025, 18:55

Les línies R15 i R16, que travessen les Terres de l'Ebre, i també l'R14 i R17, recuperaran el servei entre Tarragona i Barcelona a partir del 3 de març a les 15 hores, després de l’actuació al túnel de Roda de Berà. Els trens no s’aturaran a Sant Vicenç de Calders per les obres en esta estació fins al 25 de maig. Per garantir la mobilitat, Renfe posarà un servei alternatiu per carretera entre Torredembarra i Sant Vicenç. Amb tot, la recuperació de les freqüències habituals no s’aplicarà fins al setembre.

Els trens regionals de l’R14, R15, R16 i R17 recuperaran el seu itinerari habitual per la costa a partir del 3 de març, un cop s’hagen acabat les obres del túnel de Roda de Berà del corredor mediterrani, tal com estava previst inicialment. Ho faran a partir de les tres de la tarda, ja que durant el matí d'aquell dilluns es faran proves per comprovar que el funcionament siga correcte. Amb tot, els trens d’estes línies no pararan a Sant Vicenç de Calders fins al 25 de maig arran dels treballs que s’hi faran fins al 4 d’agost. “És una actuació complexa perquè s’actua sobre la catenària, això limita l'operativitat de l’estació”, ha afirmat el director de Rodalies, Antonio Carmona.

Segons les explicacions donades per Adif a Renfe, l’endarreriment de l’entrega d’equipaments per part d’un proveïdor ha retardat l’actuació, que s’havia d’haver fet durant els caps de setmana dels mesos de gener i febrer. Davant d’això, per tal de garantir la mobilitat dels viatgers, Renfe posarà en marxa un servei alternatiu per carretera entre Torredembarra i Sant Vicenç de Calders, des del 3 de març fins al 25 de maig. “Les obres a Sant Vicenç fa que hi haja una sèrie de restriccions, per la qual, cosa la línia de Roda no pot estar comunicada amb la de Vilanova”, ha indicat Carmona.

Estos treballs també afectaran la línia R13. Per això, Renfe prestarà un servei llançadora- de tren- des de la Plana de Picamoixons a Sant Vicenç, on els usuaris podran continuar el trajecte amb l’R2 sud o R4 sud o en sentit contrari amb els trens de l’R14 a Plana. A més, es complementarà amb dos serveis d’autobús en hora punta de Valls - Roda de Mar- Barcelona i viceversa. La sortida des de la capital de l’Alt Camp serà a les 06.30 i 08.30h i des de Barcelona a les 18.00 i 20.00 hores.

Trens cada 30 minuts

Amb la recuperació dels serveis entre Barcelona i Tarragona, Renfe amplia i modifica l’oferta dels regionals. Concretament, incrementarà en tres nous trens per sentit entre les dos ciutats, passant de 31/32 a 34/35. A la vegada, hi haurà trens cada mitja hora. “Esta recuperació comporta petites millores en el servei des del sud cap a Barcelona perquè s’homogeneïtza l’oferta cada 30 minuts i, a més, els regionals seran directes, amb les parades a Torredembarra i Altafulla o com a molt a Vilanova i la Geltrú”, ha subratllat Carmona.

En el cas de l’R15, es recuperarà el servei de sis trens diaris per sentit entre Móra la Nova i Barcelona, mentre que l’oferta global dels dies feiners, entre Reus i Barcelona, tindrà tres trens nous per sentit. Finalment, l’R16, Barcelona -Tortosa- Ulldecona, recuperarà els deu trens diaris per sentit i es mantindrà el servei Avant Tortosa - Camp de Tarragona - Barcelona, amb un tren diari per sentit. També es recuperaran les deu connexions diàries entre Salou-Port Aventura- Tarragona.

Tall de circulació el cap de setmana de carnaval

En paral·lel, les obres a Sant Vicenç de Calders provocaran la interrupció total de la circulació ferroviària durant el cap de setmana de l’1 i 2 de març. Els motius del tall és que s'han de fer unes actuacions en el programari de Sant Vicenç. Per esta raó, l’R2 iniciarà i finalitzarà el servei a Cunit i l’R4 ho farà al Vendrell. “Traslladem tota l'operativa d’autobusos que ara hi ha a Sant Vicenç fins a Cunit, a més, hi afegim aquelles relacions per carretera que són necessàries per garantir la mobilitat dels viatgers de Calafell, Segur de Calafell i de l'R13”, ha comentat el director de Rodalies.

Renfe no reordenarà tota l’oferta dels regionals fins que no s’acaben els treballs a Sant Vicenç de Calders.

Els treballs per a adequar l'estructura del túnel de Roda de Berà i adaptar el tram a l'ample internacional van arrencar l’1 d'octubre de l’any passat. L’actuació ha suposat una inversió de més de 16 milions d'euros i un pla alternatiu de transport per donar resposta als usuaris. “El més important és que s’ha complert el termini d’execució de les obres a la capçalera nord”, ha assegurat Carmona. El director de Rodalies s’ha reunit este dijous a Tarragona amb alcaldes dels municipis afectats i amb els representants de les plataformes per explicar-los-hi les noves restriccions i afectacions.