La nostra plantada és una negació a la nova Llei d'Educació, la llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa, que ens vol imposar el ministre Wert i el Govern de l'Estat del Partit Popular.
La llengua és sobretot el referent per excellència d'una comunitat i d'una cultura. Al segle XV, Lluís Vives afirmava que "la llengua és un dels principals fonaments de tota societat humana. Conservar una llengua, doncs, és mantenir, afermar la realitat, l'existència d'una nació".
No ens hem de cansar de repetir que aquesta Llei és un atac al nostre sistema educatiu, un menyspreu a la nostra llengua i a la nostra literatura, i, sense cap mena de dubte, una falta de respecte a la Constitució, a l'Estatut i a la societat catalana.
El títol Preliminar de la tan valorada, intocable i recordada Constitució espanyola, aprovada en referèndum el 6 de desembre de 1978 diu en el seu article tercer:
3.2. Las demás lenguas españolas serán también oficiales en las respectivas Comunidades Autónomas de acuerdo con sus Estatutos.
3.3. La riqueza de las distintas modalidades lingüísticas de España es un patrimonio cultural que será objeto de especial respeto y protección.
La Llei del ministre Wert , tampoc no té en compte l'Estatut d'Autonomia de Catalunya, ni respecta ni protegeix la llengua catalana, sinó tot el contrari.
Perquè si la Constitució predica respecte i protecció per a la llengua, el nostre Estatut d'Autonomia diu que:
1. "La llengua pròpia de Catalunya és el català. Com a tal, el català és la llengua d'ús normal i preferent de les administracions públiques i dels mitjans de comunicació públics de Catalunya, i és també la llengua normalment emprada com a vehicular i d'aprenentatge en l'ensenyament."
Fa 30 anys que Catalunya va optar per una escola democràtica i de qualitat, per un sistema educatiu imprescindible per preservar la llengua, i per afavorir la bona convivència, tot garantint el coneixement de les dos llengües oficials.
Aquest sistema educatiu té com a model la immersió lingüística, que contràriament al que ens volen fer creure, és un terme propi de la didàctica de la llengua ( i no de la política) que té com a objectiu que tots els habitants dominen les dos llengües; model que serveix alhora per recuperar la llengua en l'àmbit territorial que li és propi, com a llengua de referència i de cohesió social, per sobre d'una altra que no li és pròpia, però que és la dominant.
La immersió lingüística és un model d'escola, en definitiva un model de societat integrador i únic, admirat i lloat per les institucions europees i que va ser aprovat per la major part dels membres del Parlament de Catalunya, alhora que acceptat per gairebé la totalitat de pares no catalanoparlants que configuren la nostra societat.
Al llarg d'aquests 30 anys la implementació d'aquest model ha estat gràcies a la formació continuada per mantenir la qualitat en l'ensenyament, gràcies al treball constant de milers de mestres i professors que amb una gran responsabilitat collectiva i compartida aconsegueixen per una banda, l'objectiu pedagògic: formar persones que, quan acaben l'ensenyament obligatori, coneixen les dos llengües oficials i per l'altra banda, compleixen amb la funció de socialització que li és pròpia: formar una societat tolerant i cohesionada.
I el ministre Wert, amb la seua Llei menysprea l'esforç i la feina feta per aquest collectiu durant tots aquests anys.
No pot ser d'altra manera, hem de denunciar l'actitud poc respectuosa del ministre d'Educació amb la proposta d'una Llei que esfondra el nostre model educatiu.
Hem de proclamar ben alt que no volem marginalitat per a la nostra llengua, ni cap tracte d'inferioritat; no volem guetos lingüístics, ni separar, ni que es discrimine els infants per raó de llengua.
Defensem i defensarem el nostre model d'immersió lingüística perquè és un model que ens proporciona una societat amb igualtat d'oportunitats, a més de ser integrador i aglutinador reconegut internacionalment.
No hi ha llengua sense cultura, ni cultura sense llengua, per això volem respecte per a la llengua catalana, per a la nostra cultura millenària, en definitiva respecte per allò que identifica el nostre país.
Senyor ministre, a Tortosa diem: quan una cosa va bé més val no tocar-la i el nostre model educatiu ens va d'allò més bé. Som molts els professionals que ho donem tot cada dia perquè això sigui així i n'estem més que contents i satisfets de la nostra feina diària.
Abans d'acabar, deixeu-me dir, sense cap mena de dubte, que la llengua configura la concepció de les coses, defineix i conforma la manera de veure el món, la manera de ser d'una societat i la nostra societat és oberta i tolerant.
Nosaltres volem un món integrador i cohesionat, sense exclusions ni separacions de cap tipus, ni per cap raó; el món integrador i cohesionat que ens proporciona el nostre model educatiu d'immersió lingüística, al qual no hi volem renunciar, de cap manera, i menys encara per la força perquè la imposició d'una Llei no pot superar ni doblegar la voluntat i el consens aconseguit en la societat catalana, menys encara quan objectiu no és pedagògic, sinó polític.
Gràcies pel vostre suport i testimoni!
Tortosa, 10 de desembre de 2012