Un ebrenc participa en el primer estudi sobre la percepció dels docents universitàris de la Viquipèdia

Antoni Meseguer és professor de la UOC i investigador de l'IN3

Publicat el 15 d’abril de 2015 a les 19:27
Actualitzat el 15 d’abril de 2015 a les 19:35
El roquetenc Antoni Meseguer és un dels impulsors del primer estudi que s'ha fet a Catalunya destinat a conèixer quina és la percepció que tenen els docents de la Viquipèdia com a eina per a l'aprenentatge. “És l’estudi més ampli sobre l’opinió que tenen el professors universitaris respecte a esta enciclopèdia que s'haja fet fins ara a tot el món” diu Meseguer.

Un 80% dels professors considera Viquipèdia com una eina molt interessant i amb molt potencial, tot i que només un 10% de docents afirmen que l’estiguen utilitzant de forma activa en la seua acció docent. L'estudi conclou que encara que Viquipèdia és una font inicial d'informació àmpliament utilitzada, tant per professors com per estudiants de qualsevol nivell acadèmic, és difícil trobar cursos d'educació superior en què tinga un paper actiu en el procés d'aprenentatge.

A més a més de diversos factors estrictament tecnològics, la percepció de la qualitat de Viquipèdia, la seva imatge social, el perfil 2.0 del professorat i el poc reconeixement institucional de l’ús d’aquestes eines són factors que expliquen que la Viquipèdia encara no siga una eina reconeguda en els plans docents.

L'opinió dels companys professors sobre Viquipèdia juga un paper fonamental a l’hora de prendre la decisió d’utilitzar-la de forma activa en l’acció docent. “Si els teus col·legues de professió tenen una visió positiva de Viquipèdia i en fan un ús docent, tindràs més propensió a usar-la també a les teves aules”, explica Meseguer.

L'estudi ha consistit en una enquesta en línia a tots els professors i col·laboradors docents de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). El qüestionari permetia recollir informació sobre les percepcions i pràctiques del professorat universitari que tinguessen una relació directa amb l’ús de Viquipèdia en l’ensenyament superior. D'un univers de més de 3.500 professors, es van obtenir 913 respostes vàlides.