Ara, una exposició al Museu de les Terres de l'Ebre d'Amposta recupera uns espais on la vida transcorria entre ombres mentre es vivien grans il·lusions. Uns espais, molts d'ells desapareguts i en els quals, els que hi assistien assíduament, grans i petits, en guarden alguns dels seus millors records.
L'exposició, que obrirà portes este 3 de març a les 19:30 hores i es podrà visitar fins al 21 de maig, convida al visitant a reviure com el cine ha esdevingut una de les principals manifestacions dels canvis culturals que s'han produït al segle XX a les Terres de l'Ebre, i a compartir i recordar la sociabilitat i les emocions que el cine ha despertat en tots nosaltres.
El contingut

Cinema de la Lira Ampostina, dècads dels 70. Foto: Cedida
La mostra, organitzada en dues parts, ofereix un recorregut per la història del cine a les quatre comarques ebrenques, així com una aproximació al que va suposar el cinema per a la societat del moment al llarg del segle XX.
En una primera part, fa un recorregut històric des de les primeres projeccions cinematogràfiques al territori en barraques de fira o en teatres, cafès d'associacions, ateneus o altres fins que es creen les primeres sales destinades a acollir específicament projeccions i com estes es van anar expandint pel territori entre els anys 10 i 20 del segle XX, i la posterior sonorització. Durant la postguerra i fins a la dècada dels 60, el cinema serà, juntament amb el futbol i els balls, l'entreteniment preferit de la societat, especialment de la joventut, qui veurà en el seté art la possibilitat de fugir de la realitat dura i angoixant del moment. Ja a partir dels anys 60, amb la progressiva arribada de la televisió, la generalització del cotxe i l'aparició d'altres formes d'oci comença el declivi de les sales locals, que s'aguditza en les dècades següents, especialment a partir de la generalització de l'ús del reproductor de vídeo. És l'època en la que les pel·lícules de destape, els concerts i el teatre tornen a les sales de cinema per a garantir-ne la supervivència. Al llarg de les dècades dels 80 i els 90 van tancar gairebé la totalitat de les sales locals, a excepció d'algunes integrades en el Circuit de Cinema Escarceller.
A finals de la dècada de 1990 i els inicis dels 2000 s'obren els dos complexos de multisales del territori, els OCine de Roquetes i Amposta 11, un altre model de negoci d'exhibició cinematogràfica basada en l'àmplia oferta simultània i en els darrers avenços tècnics.
La segona part de l'exposició fa un recorregut per la història cinematogràfica, des de les primeres projeccions fins a l'actualitat, d'un total de 16 municipis concretament: Alcanar, Amposta, Corbera d'Ebre, Deltebre, la Fatarella, Flix, Freginals, la Galera, Godall, Masdenverge, Móra d'Ebre, Sant Carles de la Ràpita, Sant Jaume d'Enveja, Santa Bàrbara, Tortosa i Ulldecona. L'exposició també aplega fotografies i altres materials dels cines de Caseres, Móra la Nova, Riba-roja d'Ebre, l'Ametlla de Mar, l'Aldea o la Sénia.
Tota l'exposició compta amb un extens material gràfic i documental, a més d'objectes originals com projectors, carteleres, mobiliari i elements decoratius de les sales. Així mateix, inclou fragments de les entrevistes realitzades a persones de diferents poblacions que al llarg de la seua vida van estar vinculades al món del cinema, cosa que li confereix a la mostra una altra dimensió i valor: el del testimoni, en primera persona, de tot un seguit de generacions per a les quals el cinema va constituir una de les principals formes d'oci al territori i una finestra a través de la qual les Terres de l'Ebre s'obrien al món i adoptaven noves modes, mentalitats i una nova cultura.
L'exposició ha estat produïda amb el suport del Departament de Cultura i és una iniciativa del Servei d'Atenció als Museus (SAM) i el Consorci del Museu de les Terres de l'Ebre. A més, per al seu desenvolupament s'ha comptat amb la col·laboració dels equipaments patrimonials del territori que formen part de la xarxa del SAM, i de moltes institucions, empreses i particulars que han aportat fotografies, documents i objectes per a completar el discurs de la mostra.