L’exposició itinerant, que havia de començar a Morella el passat mes de març, es va poder obrir finalment el mes de juny i ara arriba a Gandesa. “VAMPIRS!...” es podrà vore també al Museu Darder de Banyoles, on Perucho es va inspirar per crear l’ambient del naturalista que protagonitza la història, i en els escenaris principals de la novel·la: Barcelona, Gandesa, Morella i Berga.
L’exposició –que juga amb una estètica que barreja història i fantasia, alta cultura i cultura pop– proposa també una immersió en la literatura fantàstica i d’aventures, en el vampirisme i les guerres carlines i en la guerra civil i el pop. Així mateix, servix per reivindicar la personalitat i la literatura de Perucho, ara que es commemoren els cent anys del seu naixement (1920-2003).
Una història de vampirs
Les històries naturals de Joan Perucho és una de les novel·les més singulars de la literatura fantàstica del segle xx. Publicada en català l’any 1960, ara fa 60 anys, i en castellà el 1968, s’ha traduït a una desena de llengües. El 1992 Harold Bloom la va incloure en el Cànon Occidental.
La novel·la explica una història ambientada a la Primera Guerra Carlina (1833-1840) amb un vampir com a protagonista, Onofre de Dip, un cavaller de Jaume I la víctima del qual és el general Ramon Cabrera, el Tigre del Maestrat. El fet del qual parteix la novel·la és real: una malaltia de Cabrera va precipitar la desfeta de l’exèrcit carlí davant les tropes d’Espartero. Perucho la va transformar en una ficció apassionant, protagonitzada per un naturalista, Antoni de Montpalau, que persegueix un vampir que amenaça Pratdip

Cartell dels actes de l'Any Perucho a Gandesa Foto: Cedida
“VAMPIRS A GANDESA! Les històries naturals de Joan Perucho i les guerres civils”
31.07 - 27.09
Centre d'Estudis de la Batalla de l'Ebre
Avinguda de Catalunya, 3, Gandesa
Horari: de dimarts a dissabte de 10:00 a 13:30 i de 16:00 a 18:30
Organitza: Institució de les Lletres Catalanes i Ajuntament de Gandesa