Vint anys nuclears més

La prolongació que estudia el Govern espanyol representa que les dos centrals d’Ascó (I i II) i la de Vandellòs (II), continuarien en producció fins als anys 44, 46 i 48 respectivament.

Publicat el 29 de gener de 2014 a les 15:00
A Ascó operen dos centrals nuclears. Foto: Sílvia Berbís

És la principal reivindicació de les elèctriques i per suposat del lobby nuclear, i el Govern espanyol està per la labor, és a dir, vol prolongar vint anys més la vida últil de les nuclears espanyoles, de manera que de 40 anys passen oficialment a 60. Esta prolongació representa que les tres centrals actualment operatives a l’entorn de les Terres de l’Ebre, és a dir, les dos d’Ascó (I i II) i la de Vandellòs (II), continuarien en producció fins als anys 44, 46 i 48 respectivament.

De fet, no és que ara no puguen operar 60 anys, en realitat ja poden arribar a este termini demanant pròrrogues, i així ja s'està fent, però si el Govern amplia per llei la vida útil a 60 anys, les nuclears obtenen seguretat jurídica, de manera que si un nou executiu estès per l’apagada nuclear, la indústria atòmica podria aferrar-se a quantioses indemnitzacions en concepte de lucre cessant.

Ara fa uns mesos el ministre d’Energia, José Manuel Soria, ja va avançar que el seu departament estava estudiant la prolongació i este dilluns ha estat el president de l'Empresa Nacional de Residus Radioactius (Enresa), Francisco Gil-Ortega, qui ha confirmat els plans del Govern. L'energia nuclear representa al voltant del 20% de la demanda elèctrica a Espanya